Svar: Måltider - 6 mdr.
16. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Stinne
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med en ny plan for dagen og håber at jeg kan medvirke til mindre forvirring. Jeg er nemlig ikke helt enig i det du tidligere har fået at vide, så jeg håber du kan bruge min anbefaling og forklaring, som kommer her .. :o)
For det første vil jeg sige, at din datter mælkebehov fortsat er meget stort og jeg er derfor ikke enig i at din datter bare kan få vand eller helt springe flaskerne over. Det er vigtigt at hun de næste måneder fortsat får mere mælk end hun får skemad, både for at få behovet for kalk og jern dækket, men også for at få sit væskebehov dækket.
De fleste børn vil i din datters alder fortsat have behov for ca 6 flasker i døgnet ved siden af 3 måltider skemad. Omkring 7 måneders alderen øges barnet til 4 måltider skemad og flaskerne trappes ofte til til 4 flasker dagligt.
Da din datter ikke spiser særlig meget tidlig morgen, men er glad for sin formiddagsflaske, så vil det være fint at bibeholde denne og så erstatte morgenflasken med en portion grød. Det betyder dog også at du så skal give din datter flaske sen aften omkring midnat eller hvis hun vågner af sig selv i løbet af natten - at sove 10 timer uden at få mælk er flot, men ikke særlig hensigtsmæssigt, når hun netop skal til at spise mere fast føde om dagen og mælkeindtaget om dagen nedsættes.
I 8-9 måneders alderen vil børn ofte have behov for 3 flasker dagligt og de bør være placeret aften, sen aften og tidlig morgen - netop for at give plads til maden om dagen. Det er altså normalt flaskerne om dagen, der fjernes først og ikke flaskerne på ydertidspunkterne. At sove igennem betyder at barnet kan sove melelm 5-7 timer uden at få mælk og det svarer ofte til at barnet får mælk omkring midnat og så sover til næste morgen tidlig, hvor det får mælk eller grød. Det er altså flasken midt nat, som springes over ...
I forhold til indtag så kan du give din datter stort set alt med den alder hun har nu. Det vil være fint med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan give grøntsagsmos af alle slags grøntsager og maden tager stille og roligt mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Du kan lave mos af: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må hun gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden. Du skal naturligvis mose eller blende maden til en konsistens som passer hende og så skal hun sidde med ved bordet, når I spiser.
Kød og fisk udgør kun en lille del af mosen, hun skal ikke have 'klumpet mad', det skal snarere give en lille smule struktur, så hun vender sig til det og stille og roligt lærer at spise mere af det.
Selvom børn ikke har tænder så kan de også sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden. Netop i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt... Så en agurkeskive sat på den ene tommelfinger er ofte et hit.
Derudover kan du give hende ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil være rigtig dejligt for hende at få lidt i hånden, når hun tilbydes skemad. Det kan f.eks. også være blødere frugtstykker, som en appelsinbåd, en båd fra en blomme, fersken eller lignende. Pas på med f.eks. æble, som let knækker og kan sætte sig fast i halsen og husk altid at have hende under opsyn, hvis hun får noget i hånden at gumle på :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk, hver anden dag måske øllebrød, Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14, tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Flaske, frisk frugt i hånden som om formiddagen
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende at gumle på, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Igen varierer tidspunktet lidt efter, hvor meget hun har sovet om dagen, om hun har taget powernap sen eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover videre
Nat: Begynder at kunne undvære flaske midt om natten, at sove igennem er altså at kunne sove 5-7 timer uden at få mælk ...:o)
Jeg mener det er vigtigt at holde mængden af skemad nede, så der fortsat er plads til mælk i maven. Det er meget fint at din datter således ikke spiser mere end 1-1½ dl. grød eller mos, det er langt bedre for hende at få små og hyppige måltider, frem for store og få måltider, som ikke levner plads til mælk/væske nok.
Hun bør få vand af kop til sine skemåltider, så hun også får væske den vej og så hun lærer at drikke vand. Mme bør hun dog fortsat få af flaske og disse bør ligge hensigtsmæssigt efter skemaden og inden hun skal sove næste lur. De to ting hænger således ikke sammen - jeg håber planen giver et nogenlunde billede af hvordan.
Som sagt er mælkeindtag fortsat stort og det vil være helt normalt at din datter indtager 800-900ml mme ved siden af skemad 3 gange dagligt og vand af kop ... Nogle børn drikker faktisk mere end dette, andre lidt mindre - men meget mindre skal hun ikke have. Hun har brug for mælken, hun har brug for væsken.
Jeg håber ovenstående plan og forklaring hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske