Svar: Måltider - 6 mdr.

16. maj 2009

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Stinne

Jeg vil meget gerne hjælpe dig med en ny plan for dagen og håber at jeg kan medvirke til mindre forvirring. Jeg er nemlig ikke helt enig i det du tidligere har fået at vide, så jeg håber du kan bruge min anbefaling og forklaring, som kommer her .. :o)

For det første vil jeg sige, at din datter mælkebehov fortsat er meget stort og jeg er derfor ikke enig i at din datter bare kan få vand eller helt springe flaskerne over. Det er vigtigt at hun de næste måneder fortsat får mere mælk end hun får skemad, både for at få behovet for kalk og jern dækket, men også for at få sit væskebehov dækket.

De fleste børn vil i din datters alder fortsat have behov for ca 6 flasker i døgnet ved siden af 3 måltider skemad. Omkring 7 måneders alderen øges barnet til 4 måltider skemad og flaskerne trappes ofte til til 4 flasker dagligt.

Da din datter ikke spiser særlig meget tidlig morgen, men er glad for sin formiddagsflaske, så vil det være fint at bibeholde denne og så erstatte morgenflasken med en portion grød. Det betyder dog også at du så skal give din datter flaske sen aften omkring midnat eller hvis hun vågner af sig selv i løbet af natten - at sove 10 timer uden at få mælk er flot, men ikke særlig hensigtsmæssigt, når hun netop skal til at spise mere fast føde om dagen og mælkeindtaget om dagen nedsættes.

I 8-9 måneders alderen vil børn ofte have behov for 3 flasker dagligt og de bør være placeret aften, sen aften og tidlig morgen - netop for at give plads til maden om dagen. Det er altså normalt flaskerne om dagen, der fjernes først og ikke flaskerne på ydertidspunkterne. At sove igennem betyder at barnet kan sove melelm 5-7 timer uden at få mælk og det svarer ofte til at barnet får mælk omkring midnat og så sover til næste morgen tidlig, hvor det får mælk eller grød. Det er altså flasken midt nat, som springes over ...

I forhold til indtag så kan du give din datter stort set alt med den alder hun har nu. Det vil være fint med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan give grøntsagsmos af alle slags grøntsager og maden tager stille og roligt mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser.

Du kan lave mos af: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.

Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må hun gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden. Du skal naturligvis mose eller blende maden til en konsistens som passer hende og så skal hun sidde med ved bordet, når I spiser.

Kød og fisk udgør kun en lille del af mosen, hun skal ikke have 'klumpet mad', det skal snarere give en lille smule struktur, så hun vender sig til det og stille og roligt lærer at spise mere af det.

Selvom børn ikke har tænder så kan de også sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte ...

Annonce

... noget i munden. Netop i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.

Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.

Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt... Så en agurkeskive sat på den ene tommelfinger er ofte et hit.

Derudover kan du give hende ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil være rigtig dejligt for hende at få lidt i hånden, når hun tilbydes skemad. Det kan f.eks. også være blødere frugtstykker, som en appelsinbåd, en båd fra en blomme, fersken eller lignende. Pas på med f.eks. æble, som let knækker og kan sætte sig fast i halsen og husk altid at have hende under opsyn, hvis hun får noget i hånden at gumle på :o)

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk, hver anden dag måske øllebrød, Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14, tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager

Eftermiddag 16: Flaske, frisk frugt i hånden som om formiddagen

Powernappen springes over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende at gumle på, Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Igen varierer tidspunktet lidt efter, hvor meget hun har sovet om dagen, om hun har taget powernap sen eftermiddag eller ej.

Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover videre

Nat: Begynder at kunne undvære flaske midt om natten, at sove igennem er altså at kunne sove 5-7 timer uden at få mælk ...:o)

Jeg mener det er vigtigt at holde mængden af skemad nede, så der fortsat er plads til mælk i maven. Det er meget fint at din datter således ikke spiser mere end 1-1½ dl. grød eller mos, det er langt bedre for hende at få små og hyppige måltider, frem for store og få måltider, som ikke levner plads til mælk/væske nok.

Hun bør få vand af kop til sine skemåltider, så hun også får væske den vej og så hun lærer at drikke vand. Mme bør hun dog fortsat få af flaske og disse bør ligge hensigtsmæssigt efter skemaden og inden hun skal sove næste lur. De to ting hænger således ikke sammen - jeg håber planen giver et nogenlunde billede af hvordan.

Som sagt er mælkeindtag fortsat stort og det vil være helt normalt at din datter indtager 800-900ml mme ved siden af skemad 3 gange dagligt og vand af kop ... Nogle børn drikker faktisk mere end dette, andre lidt mindre - men meget mindre skal hun ikke have. Hun har brug for mælken, hun har brug for væsken.

Jeg håber ovenstående plan og forklaring hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi